با غریبه ها آشنا

with familiar strangers با غریبه ها آشنا

با غریبه ها آشنا

with familiar strangers با غریبه ها آشنا

بوف کور

صادق هدایت

من همیشه گفتم، صادق هدایت انسانی عجیب بود.  انسانی مرموز که شاید با خودکشی می خواست به تمام علامتهای سوالی که در ذهن داشت پاسخ دهد. نمی دونم ، شاید شاید به آخر خط و پوچی رسیده بود. 

 

 

در زندگی زخمهایی هست که مثل خوره روح را در انزوا آهسته می خورد و می تراشد.

این دردها را نمیشود به کسی اظهار کرد، چون عموما عادت دارند که این دردهای باورنکردنی را جزو اتفاقات و پیش آمدهای نادر و عجیب بشمارند و اگر کسی بگوید یا بنویسد، مردم بر سبیل عقاید جاری و عقاید خودشان سعی می کنند آنرا با لبخند شکاک و تمسخر آمیز تلقی بکنند -زیرا بشر هنوز چاره و دوائی برایش پیدا نکرده و تنها داروی آن فراموشی بتوسط شراب و خواب مصنوعی بوسیله افیون و مواد مخدره است- ولی افسوس که تاثیر این گونه دارو ها موقت است و بجا ی تسکین پس از مدتی بر شدت  درد میافزاید.

آیا روزی به اسرار این اتفاقات ماوراء طبیعی ، این انعکاس سایهء روح که در حالت اغماء و برزخ بین خواب و بیداری جلوه می کند کسی پی خواهد برد؟! ....

 

 

قسمتی از کتاب بوف کور صادق هدایت

 

* صادق هدایت 

اینم سایت صادق هدایت

 

 آیا دیگه وقتش نرسیده که در خودمان یک انقلاب ذهنی ایجاد کنیم؟

 

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز    

                                   دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد!

"حافظ"

 

انسانهای عجیب منظور پست قبلی من رو خوب گرفتن، بهشون تبریک می گم و از این بابت خوشحالم.

 

کلام آخر: سکوت سرشار از سخنان ناگفته است.

 

پی نوشت:متن کامل کتاب بوف کور صادق هدایت را از اینجا می توانید دانلود کنید.

 

 

 

نظرات 19 + ارسال نظر
حسین یکشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 03:26 ب.ظ http://manteghi.blogsky.com

متن نامه ای که به اغای احمدینژاد فرستادم >


:to



DR-AHMADINEJAD@PRESIDENT.IR



آغای احمدینژاد سلام امیدوارم سالم باشید تا بتوانید کشور را خوب اداره بکنید چون به قول شاعر " عقل سالم در بدن سالمست" احتمالا من اینطور حس میکنم که شما کمی کسالت دارید درست است؟ ولی امیدوارم اگر این حرف من درست باشد کسالت شما زیاد طول نکشد و خدا شفایتان بدهد . راستی در مورد اعزام ناظر حقوق بشر از ایران به غرب من فکر میکنم بهترین گزینه برای اینکار شخص مرحوم سعیداغا امامی بودند که متاسفانه یا خوشبختانه شربت شهادت نوشیدند ولی خوب فقط که همین یک گزینه تنها نیست به نظر من سردار نقدی یکی دیگر از بهترین ناظران حقوق بشر میتوانند باشند روی پیشنهاداتم فکر کنید راستی یه چیز دیگه آیا شما میدانستید که در اروپا یا آمریکا اگر کسی بر ضد مسئولین صحبت کرد او را به اعدام و یا اخراج از کار محکوم میکنند خوش به حالم که در مملکتی زندگی میکنم که اصلا از این خبرا نیست و همانطور که اول انقلاب گفته شد که ملتی که این همه منابع دارد چرا باید پول برق یا مالیات بدهد واقعا خوشحالم که در این کشور ، دیگر از مرگ گرسنگان خبری نیست البته اگر یک وقتی کسی هم از گشنگی مرد این دیگه تقصیر آمریکاست چون تمام این بلایای دنیا تقصیر همین آمریکای نامرده و ما اصلا مقصر نیستیم پیشنهاد دیگرم برای رفع فقر اینست که در سر هر کوچه ای یک بلند گو بگذارید تا صدای اذان و قرآن ، شکم بچه های گرسنه را سیر کند انشاا... زمانی برسد که آنقدر مسجد و تکایا داشته باشیم که دیگر گشنه ای باقی نمانَد راستی این جرج بوش هم با عوامفریبی اومد روی کار میدونین چجوری ؟ اولش گفت که میخوام وضع معیشتی همه رو خوب کنم (البته خودش هم میدونست که با وجود کشوری مانند ایران که دائما نقشه های او را نقش بر آب میکند این امر میسر نیست ولی خب مردم آمریکا که این چیزا رو به خاطر یکطرفه بودن تبلیغات نمیفهمند و نمیتوانند رب را از رُب تشخیص بدهند گول خوردند) خب بگذریم داشتیم از موضوع پرت میشدیم کجا بودیم ، اهان یادم اومد جرج بوش گفت میخوام وضع معیشتی همه رو خوب کنم ولی خوب بعداز اینکه انتخاب شد گفت که میخواد ایران رو از روی نقشه محو کنه البته اگه آغای جرج بوش میدونستن که اینکار ، اول خودشان رو از روی نقشه محو میکنه هیچوقت این غلطا رو تو صحبتاشون نمی آوردن خب مثل اینکه بحث طولانی شد آخه شما کارای مهمتری هم دارین مثل بازدید از حرم حضرت معصومه و رقیه و امام رضا و تجدید میثاق با شهدا و نثار فاتحه برای اونا و کلاسهای فیزیک نور و رفتار متفاوت نور در محیطهای مختلف که البته اینا مهمترین امور مملکته. خدا را به شما سپردم مواظبش باشین

پگاه یکشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 03:32 ب.ظ http://amanate-eshgh.tk

صداق هدایت ... در زمان خودش محشر بوده و خواهد بود!!!!‌
موفق باشی همیشه ی همیشه !‌

سانی یکشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 03:41 ب.ظ http://sanimemoirs.com

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شهرزاد و پگاه یکشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 08:56 ب.ظ http://amanate-eshgh.persianblog.com

سلام....صادق هدایت..زیبا می نوشت تا زیبا ببینند...کامیاب باشی دووست عزیز..با تابوت در انتظاریم...

مسافر دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 11:19 ق.ظ

همیشه انسان هایی که دنیا و قوانین بشری حاکم بر آن را خوب میشناسند بیشتر از سایرین رنج می کشند... همیشه آن هایی که آگاهترند زجر کشیده ترند...نه فقط دردی که محیط بر او حاکم می کند ...که گاه دردی که بر خاسته از ناتوانی برای اقدام در راه اندیشه اش است بیشترین عذاب روحی را بر او تحمیل میکند...
گاه سخن گفتن نوشتن و بیان کردن طناب دار بر گردن اندیشمند میبندد و او نیست می شود... اما از نیستی او هستی بر میخیزد که چراغ ها ی بیشماری را نور خواهد بخشید.و همین مهم است... و به قولی: هی فلانی... زندگی شاید همین باشد...
اما کاش اندیشه ی درست هستی ابدی را برای اندیشمند رقم زند... نه اینکه اندیشه ی نادرست(هر چند ناصحیح از اندیشه ی درست سر چشمه گرفته باشد) اندیشه ی درست را به ورطه ی خاموشی میکشاند و این همان زوال بودن است.
انسان های بزرگ همیشه می مانند. اما نه آن هایی که خاموشند.
سکوت سر شار از ناگفته هاست... اما همیشه رنج اندیشمند در همین است... سکوتی که هیچکس را یارای درک ناگفته هایش نیست.
گاه ناگفته ها را باید گفت.هر چند...
و گاه باید خاموش ماند... شاید اندیشه ی من راست نباشد.
و گاه باید خاموش ماند... شاید این بار سکوت قدمی در ره اثبات حقیقت باشد...
پس...

گاه باید گفت و روشن کرد(همان هایی را میگویم که به حماقت محتاجند و از آن محرومند)...
گاه باید خاموش ماند...
اما خاموش کردن...

[ بدون نام ] دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 12:10 ب.ظ

و کلام آخر اینکه:
سکوت فعال را بپذیریم... اما چشم پوشی را هرگز...

مسافر دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 12:11 ب.ظ

و کلام آخر اینکه:
سکوت فعال را بپذیریم... اما چشم پوشی را هرگز...

جن زده دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 04:14 ب.ظ http://jenzade.blogsky.com

سلام رهگذر عزیز.
راستش من مرموز و عجیب نیستم... شاید بنظر بعضی ها باشم، اما واقعا نیستم

احمد دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 06:46 ب.ظ

بله اون بیشتر از زمان خودش می فهمید و هرگز نتوانست بین شرایط زمانی که در اون حضور داشت و فهم خودش . در درون خودش تعادل ایجاد کند و تنها راه فرار از تصادم این دو و فرار از درد بودن بود که ...

محمدرضا دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 08:02 ب.ظ http://zolali.blogfa.com

سلام عالی بود هم گزیدت هم متن کامل بوف کور ممنون ... هنوز مونده تا ابعادش شناخته بشه چیز عجیبی بود

وحید سه‌شنبه 4 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 12:25 ق.ظ

من هستم !
پس زندگی خواهم کرد...

پویا سه‌شنبه 4 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 12:34 ب.ظ http://pesareshikamo.blogsky.com

سلام خوبی ؟
واقعا قشنگ بود واقعا زیبا
ممنون میشم یه سر بهم بزنی منم اپدیت کردم
منتظرتم
تا بعد خدانگهدار

سوگل سه‌شنبه 4 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 04:20 ب.ظ http://guilty.blogsky.com

salam merc ke sar zade boodi az sadegh hedayat motenaferam neidoonam chera manam khoshhal misham bishtar bahat khoshhal sham bye

آینا سه‌شنبه 4 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 09:49 ب.ظ http://ayna.persianblog.com

سلام و مرسی از اینکه بهم سر زدین .

[ بدون نام ] جمعه 7 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 06:15 ق.ظ http://diviner.blogspot.com/

وای من چند وقت بود نیومده بودم اینجا... دلم تنگیده بود...

ممنون که لینک سایت صادق هدایت رو گذاشتی، خیلی باحال بود، لینک اون کتاب رو هم من قبلا دانلودش کردم. :)

یه چیزی؟ به نظرت من هم جزو اون انسانهای عجیب پست قبلیت هستم یا نه؟ :دی

پیشگو جمعه 7 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 06:17 ق.ظ http://diviner.blogspot.com/

کامنت قبلی مال من بود ولی نمیدونم چرا اسمم نیومد ؟؟؟

نرمن جمعه 7 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 03:37 ب.ظ http://porkonpiyalera.blogfa.com

سلام....مطلبات واقعا سنگینه برای بالای دیپلماست :ی

پیمان سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 11:19 ق.ظ http://peyman59.blogsky.com

سلام
کتاب های زیادی از صادق هدایت خوانده ام. نه تنها شخصیت او بلکه در تک تک کلمات و نوشته ها چیزی پنهان است. باید به باطن کلمات نگاه کرد.
موفق باشید.

سعید چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 01:39 ق.ظ http://www.doostatdaramhaa.blogfa.com

عالی بود
مرسی
بوف کور رو رو کامپیوتر نداشتم
بازم ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد