با غریبه ها آشنا

with familiar strangers با غریبه ها آشنا

با غریبه ها آشنا

with familiar strangers با غریبه ها آشنا

آهای ملت! می خواهند وبلاگها را فیلتر کنند.


اصولا بحث فیلتر کردن یا خودمانی تر، سانسور کردن سایتها و وبلاگهای فارسی یکی از پرسروصداترین و بزرگترین مشکلات کنونی فضای مجازی اینترنت در ایران است. در این مورد بحث، عقیده  و نظر زیاد است و هر کس متناسب با دیدگاه خود نظری دارد. اما آنچه که مسلم است نفس انجام این عمل و طریقه انجام آن است. اینکه آیا با فیلتر کردن فله ای وبلاگها، مشکلی که آنها به دنبال حل آن هستند حل می شود؟! آیا مسئولان کج فهم قوه قضائیه، که اصلا نمی دانند وبلاگ یعنی چه ، و شرکت مخابرات حواسشان است که با این اعمال نظرهای سلیقه ای چه خیانتی به خود و تمام فارسی زبانان دنیا می کنند.

می دانیم که وبلاگ، یک دفترچه یادداشت مجازی شخصی برای ثبت روزنوشتها، یادداشتها و مطالب مختلف در زمینه های بسیار گسترده و متنوع است بدون اعمال نظر دیگران. و شاید همین عامل باعث پیشرفت بسیار زیاد وبلاگها، خصوصا بعد از سال 1381 بین فارسی زبانان شده است. بطوریکه ایران را به یکی از سه کشور اول دنیا در زمینه وبلاگ تبدیل کرده است. به هر حال فراموش نکنیم که وبلاگها در این مدت موجوداتی بودند که دلهای زیادی را با مهر و محبت به هم پیوند زده و دوستیهای پاک زیادی را ساختند. دوستان خوب وبلاگ نویسم به خوبی منظور مرا متوجه می شوند.

اینکه فیلترینگ کمابیش در بسیاری از نقاط جهان اعمال می شود مبحث غیر قابل انکاری است ولی همانطور که گفتم طریقه انجام آن و اینکه چه اشخاصی صلاحیت اعمال نظر در این زمینه را دارند موضوع بسیار مهم و تأثیر گذاری است. من مطمئنم بر اساس آمار، ایران حتی بالاتر از چین رتبه اول فیلتر کردن را در دنیا به خود اختصاص داده است. آخر برای چه؟ و ما با این کار به کدامین سو خواهیم رفت؟

هنوز چند ماهی بیشتر از فیلتر کردن تمام وبلاگهای زیر مجموعه  blogspot  ، blogsky ، persianblog  و حتی blogrolling  و orkut نمی گذرد. نمی دانم شاید حوالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود.

من مخالف این نیستم که وبلاگهایی را که خلاف عفت عمومی یا اصطلاحا سکسی مطلب می نویسند را فیلتر کنند که تازه آن هم تحت یک شرایط و ضوابط خاصی، ولی نه اینکه همینجوری هر سایت یا وبلاگی را که خوششان نیامد فیلتر کنند حتی آنهایی که مفیدند برای اجتماع.

اما چیزی که دیگر صبر مرا لبریز کرد و مرا وادار به نوشتن این مطلب کرد این بود که به تازگی متوجه شدم که چند ماهی است تمام وبلاگهای زیر دامنه blogsky  از سوی چند ISP  مشهور پایتخت یعنی تهران، فیلتر شده است و امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. این یعنی یک اعلام خطر برای تمام وبلاگهای فارسی که ممکن است در آینده ای نه چندان دور، مسئولان نا آگاه قوه قضائیه دست به فیلترینگ وسیع تمام وبلاگهای فارسی بزنند. و در واقع اینها می خواهند به این وسیله ، میزان حساسیت نسبت به فیلتر شدن کلی وبلاگها را بسنجند و این نکته و هشداری بسیار مهم است برای تمامی وبلاگ نویسان. در هر حال از آنجایی که ما باید علاج واقعه، پیش از انجام آن کنیم، نکاتی را باید به عرض برسانم.

بررسی این مطلب از چند جهت قابل بررسی است. یکی اینکه ببینیم blogsky چیست و چرا در این مقطع این سرویس وبلاگی فیلتر شده است؟

همانطوری که می دانید  blogsky به عنوان دومین سرویس وبلاگهای فارسی ، پس از persianblog کار خود را آغاز کرد. این سرویس شاید یک نوع کپی برداری از سایت فرانسوی skyblog  باشد، حال اینش بماند. در هر حال blogsky  در آن زمانی که بوجود آمد به علت سرعت بالاتر و بعضی مزایای دیگر از رقیب خودش یعنی persianblog   پیشی گرفت و بسیاری از وبلاگ نویسان پروپاقرص از اولی به دومی کوچ کردند و در کل بارقه ای از امید را در دلها روشن کرد. این نکته را باید یادآوری کنیم که مدیران blogsky  و اصولا صاحبان و بوجودآورندگان آن افرادی ناشناس هستند که در هیچ کجا خودشان را معرفی نکرده اند و با توجه به اینکه blogsky  برخلاف سایر سرویسهای مشابه هیچگونه تبلیغی را در صفحات خود قرار نداده است سیاست مرموزی را به ذهنها القا می کند که واقعا پشت پرده این سایت چه کسانی قرار دارند، که به این شائبه هنوز هم پاسخی داده نشده است.

اما نکته اصلی در مورد فیلتر کردن این سیستم این است که ظاهرا مسئولان قوه قضائیه و مخابرات، مدیران blogsky را تحت فشار قرار داده اند که وبلاگهایی را که قوانین مورد نظرشان را اجرا نمی کنند حذف کنند (مانند کاری که persianblog  مجبور به انجام آن شد) ولی مدیران blogsky بنا به دلایلی زیر بار نرفته اند و آنها هم blogsky را تهدید به فیلتر کردن کلی کرده اند و از آنجا که مدیران blogsky بالاخره پس از مدتها کش و قوس، زیر بار این حرف زور نرفتند ظاهرا الان قوه قضائیه و مخابرات این تهدید خود را عملی کرده و دست به فیلتر blogsky ، البته در سطح چند ISP  مشهور تهران کرده اند.

در هر صورت آن چیزی که این وسط مهم است این است که هیچ تضمینی برای آینده وبلاگهای فارسی وجود ندارد و ما باید این اعلام خطر را جدی بگیریم. این مشکلی نیست که با کوچ کردن از blogsky به مثلا blogspot و blogfa  و یا استفاده از سیستم های دیگر مثل mihanblog  و caspianblog  و یا parsiblog  حل شود. من خواهشی که از تمام دوستان خوب وبلاگ نویسم دارم این است که وجدانا بیایید برای یکبار هم که شده، دست در دست هم دهیم و با کمک هم این وضعیت اسفبار را سرو سامان دهیم.

من در این باره از نظرات تمام دوستان استقبال می کنم. ولی کارهایی که الان در این مقطع و برای شروع می شود انجام داد این است که اسم ISP هایی که فیلتر کرده اند را دوستان اعلام کنند تا دوستان دیگر از آن ISP ها استفاده نکنند و به قولی آنها را تحریم کنند. چون می دانید که قسمت بزرگی از کاربران این ISP ها وبلاگ نویسها و وبلاگ خوانها هستند. به هر حال شاید من هم برخلاف میل باطنی ام مجبور بشوم که بیایم اینجا، آموزش روشهای عبور از فیلتر و انواع proxy  را آموزش دهیم، این هم خودش روشی است.

من از تمام دوستان داخل و خارج ایران چه آنهایی که فیلتر دارند و شده اند و چه آنهایی که ندارند و نشده اند خواهش می کنم که این اعلام خطر را جدی بگیرید و بیایید با همکاری هم ، یک کاری بکنیم. در این راستا از تمامی دوستان وبلاگ نویس خواهش می کنم که اگر برایشان امکان دارد برای اطلاع رسانی بهتر لینک این مطلب را در وبلاگشان قرار دهند و چون ممکن است وبلاگ من هم فیلتر شده باشد همگی مجازید که خود اصل مطلب را هم در وبلاگتان قرار دهید. از تمامی دوستان خواهش می کنم که در این باره حتما نظر دهند که ببینیم چه باید بکنیم.

منتظر نظرات ارزشمندتون هستم.

امضاء محفوظ



به ستارگان چشم بدوزید، اما هرگز از گل هایی که زیر پای شما هستند غافل نشوید.   


دریا را موج تعریف می کند

جنگل را

درختها،

آسمان را ستاره ها،

و من را...

تو تعریف می کنی.


کنفوسیوس ، فستیوال وبلاگ مانی

دو کلمه حرف حساب از کنفوسیوس:

-         مرد بزرگ به خود سخت می گیرد، مرد کوچک به دیگران.

 ( البته زنان بزرگ هم همینطورند –قابل توجه- )

-         اگر به خطا رفتی، از برگشتن واهمه نداشته باش.

 

خوب فکر کنید، خدا وکیلی حرف حساب زده!

نه! غلام....

 


 

-         خدایا من در کلبه فقیرانه خود

     چیزی را دارم

     که تو در عرش کبریایی خود نداری

     من چون تویی دارم

     و تو چون خود نداری

 


 

     فستیوال وبلاگ مانی


 
(یک جور مسابقه وبلاگهاست، به همت آقای مهدی حکیمی به یاد فرزند از دست رفته اش مانی)

حتما ببینید . نظر دهید . و شرکت کنید. جوایز خوبی هم داره.

شما هم اگه می تونید جایزه بدهید، می شود.کلا جالبه!

http://roborend.com

http://mani.roborend.com

http://www.roborend.com/archives/mani_blog_awards_31.php

 

 

عشق، عشق می آفریند


سلام

این شعر مانند اثبات قضایای ریاضی است. لطفا با دقت بخوانید:

 

عشق، عشق می آفریند

عشق، زندگی می بخشد

زندگی، رنج به همراه دارد

رنج، دلشوره می آفریند

دلشوره، جرأت می بخشد

جرأت، اعتماد به همراه دارد

اعتماد، امید می آفریند

امید، زندگی می بخشد

زندگی، عشق می آفریند

عشق، عشق می آفریند

 

گران بخشی


آفتاب را به تو نمی دهم

تا خرده خرده بشکافی اش، و از آن هزار ستاره بسازی

ماه را به تو نمی دهم

تا بخاطر کوه نور، دریای مروارید را انکار نکنی

ستاره ها را به تو نمی دهم

تا بگویی خوشا شبهای بی مهتاب

آسمان را به تو می دهم

تا ندانی که چه باید کرد.